Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.01.2020 20:40 - Изида, Озирис и синът им Хор. Четирите деца на Хор.
Автор: horos Категория: История   
Прочетен: 1753 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 image

В митологията на Древен Египет е запазена истината за Озирис, Изида и синът им Хор, макар и силно променена. Тук Озирис и Изида не са от първоначалния свят от чиста светлина, а са деца на Геб (Гея) – Земята. В „Текстовете от пирамидите“ легендата не е предадена в своята цялост и затова не е разбрана. Като извор за живота и делата на Озирис и Изида днес се използва най-вече трактата на Плутарх „За Изида и Озирис“, който е от доста по-късна епоха и е силно преиначен. От този текст виждаме, че богът на Земята Геб и богинята на небено Нут имат четири деца плюс Хароерис (по-големият Хор), които се раждат в петте допълнителни дни на годината (от 360 дни). Озирис е наследник на баща си Геб и царува заедно със сестра си Изида на Земята. Двамата учат хората на познание, как да обработват земята, да си правят вино и дават първата религия. Брат им Сет започва да ревнува и заедно със седемдесет и двама съзаклятници, по време на някакъв пир, затваря Озирис в ковчег и го хвърля в река Нил. Тогава Изида тръгва да го търси и го открива чак до финикийските брегове на Библос. Върху сандъка с тялото на Озирис е пораснало дърво, от което царят на Библос е наредил да издялат стълб. Изида моли царя да и даде стълба и ковчега, който скрива в мочурищата на Хемнис, където ражда синът им Хор. Когато Сет научава това, той в отсъствието на Изида взима сандъка с Озирис и го разкъсва на 14 парчета, които разпръсква из цял Египет. Така много от египетските градове се хвалят, че притежават части от Озирис, които са погребани там.
Това е в основата на легендата. Фараоните, управлявали Египет, след смърта си са обожествявани и се смятат за Озирис. Божеството се представя като цар на цял Египет, макар да носи само бялата корона на Юга. Умрелият фараот едновременно е и Озирис, и синът му Хор. Хор, защото е постигнал посвещението за произхода си, и така се е превърнал в една от завърналите се пленени частици от Озирис.
Озирис се превръща в божество, което никога не умира. То се възражда чрез сина си Хор и ще живее в света на мъртвите дотогава, докато и последната му частица не се прибере при Изида. В митологията на Древен Египит се е запазила и историята на четирите елемента. В нея бог Хор е баща на четири божества, свързани с канопито от египетските погребални вярвания: Имсет или Амсет (човек), Хапи (маймуна), Дуамутеф (чакал) и Кебехсенуф (сокол).
Канопи се наричат съдовете, в които се слагали вътрешностите на мумиите. Те били четири на брой: един за черния дроб, втори – за белите дробове, трети за стомаха и четвърти – за червата. Съдовете имат похлупаци с изображение на едно от децата на Хор. Амсет – с човешка глава, Хапи – с глава на песоглавец, Дуамутеф – с кучешка глава и Кебехсенуф – със глава на сокол.
Днес неправилно е прието, че децата на Хор са били синове. Ако прочетем внимателно „Книга на мъртвите“ на Древен Египет ще видим, че те са две момчета и две момичета:

Из "Книга на мъртвите" на Древен Египет

"Мъртвият казва: "О вие фигури магически,
които с мен вървите, изслушайте ме!
Ако аз някога осъден бъда,
Да върша работа в света подземен,
да сея и с вода каналите да пълня или да нося пясък:
Бъдете ми служители покорни!
Бъдете винаги за моите нареждания готови!"

Ето Местха, Тя казва:
"Аз твоя дъщеря съм, да те закрилям идвам,
На Ра и Птах на заповедите послушна,
Аз правя непрестъпно твоето жилище!"

Ето Хапи, Той казва:
"Аз идвам тук да те закрилям,
Главата ти на твоите рамене ще сложа,
Ще сторя яки крайниците ти,
Ще бия твоите врагове, прострени в твоите нозе.
Знай: главата ти завинаги възвърната е!"

Ето я Дуамутф, тя казва:
"Аз твоята дъщеря любяща съм!
Пристигам тук да отмъстя за Озирис!
Ето в твоите крака полагам враговете му!"

Ето го Кебхсеннуф, Той казва:
"Аз идвам тук да те закрилям.
Събрах аз костите и крайниците ти съединих...
Ето, сърцето твое нося,
И слагам го на неговото място, вътре в твоето тяло.
Аз правя силен и устойчив твоя дом!"
151 глава 9-12
Това са четирите стихии, които превръщат човека в Хор, син на Изида и Озирис. Това е много важно да се знае, защото има отражение във всички религии и е основа на тази книга.
Затова само Хор може с гордост да каже:

"О, древни богове, аз съзерцавам ви
и вас и всички духове на Хелиопол!
Да знаете, /O/ вие всички!
По степен на напредък от вас съм по-висок,
Сравнен със всички вас аз съвършенството достигам."



Тагове:   Озирис,   хор,   сет,   децата на хор,   изида,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: horos
Категория: История
Прочетен: 1654803
Постинги: 275
Коментари: 691
Гласове: 1502
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031