Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.10.2011 21:34 - ИСТОРИЧЕСКАТА ИСТИНА ЗА РАЖДАНЕТО НА ИИСУСА ХРИСТА*
Автор: horos Категория: История   
Прочетен: 5189 Коментари: 5 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Ето как традицията ни повелява да приемаме акта за Раждането на Христа. Това е общоприетата версия.
"А дали е така, кой ще ни каже..." (из една песен на Васко Кеца)


 ИСТОРИЧЕСКАТА ИСТИНА ЗА РАЖДАНЕТО НА ИИСУСА ХРИСТА* 

Проф. д-р Иван С. Марковски 
В историческата наука най-важното условие за установяване истинността на едно събитие е да се посочи времето и мястото на това събитие, т. е. кога и къде е станало то. Тоя исторически принцип е приложим при установяване истинността и на великото събитие — раждането на Богочовека Иисус Христос, Пророка от Назарет, роден във Витлеем. 
В малкото Галилейско планинско градче Назарет, заобиколен от пъстроцветни поляни и красиви хълмисти възвишения, живял праведният Йосиф, за когото била сгодена св. Дева Мария, майка на Младенеца Иисус. Според родословието у евангелист Матей (1:1-16) и у евангелист Лука (3:23—33) Йосиф бил от Давидовия род, по занятие дърводелец (Мат. 13:55). В своя занаят той обучил и Самия Иисус (Марк. 6:3). Така Светото Семейство се препитавало със своя труд и разполагало със скромни средства. За Йосиф евангелистите разказват много малко; той бил праведен и благочестив, всяка година водил семейството си в Иерусалим за празника Пасха (Лук. 2:41). По-късно в Евангелието за него не се говори; от това може да се заключи, че той трябва да е умрял преди Иисус да започне Своята обществена дейност. В предсмъртните часове на кръста Спасителят поверява майка Си на св. евангелист Иоан. 
След обручването на Дева Мария с праведния Йосиф тя продължавала да води тих и благочестив живот в неговия дом в Назарет. Един ден, когато девицата Мария уединено се предала на молитва или чела Свещеното Писание, в стаята влязъл Ангел Господен и й казал: „Радвай се, благодатна! Господ е с тебе; благословена си ти между жените” (Лук. 1:2image. Внезапното появяване на небесния благовестник в нейната девическа стая, и то във време на молитва, естествено възбудило в нея недоумение и тя почнала да размишлява, какво означават тия думи. В това време Ангелът продължил: „Не бой се Мариям, понеже ти намери благодат у Бога; и ето, ти ще заченеш в утробата, ще родиш Син и ще Го наречеш с името Иисус. Той ще бъде велик и ще се нарече Син на Всевишния…” (Лук. 1:30-32). 
След като получила такова велико и тайнствено благовестие, Пресветата Дева бива обхваната от силно желание да сподели тая си радост с някой близък на сърцето й. Много естествено тя си спомнила за своята близка сродница Елисавета, която сама получила подобна радост — от нея се родил Иоан Кръстител. Елисавета била един вид втора майка на Мариям по време на възпитанието ѝ в Иерусалимския храм, където съпругът на Елисавета — Захария бил свещеник. „И стана Мариям през тия дни, отиде набързо в планинската страна, в град Иудин” (Лук. 1:39). Или по-право това е било малко село, на запад от Иерусалим на разстояние около 20 км. Сега то се нарича „Горная”, „Нагорная” (планинска страна). Тук се стига през доста разнообразна и хубава хълмиста област, известна на местното население под името „Аин Карим”, което ще рече: източник на лозя. И сега наоколо има лозя. Тук е руският девически манастир „Горная”, основан в 1871 г. от известния началник на руската мисия архимандрит Антонин. От запазените тук развалини някои учени правят заключение, че още в IV век върху мястото, дето бил домът на свещеник Захария, имало построена църква за увековечаване на великите събития, станали тук; тая църква после била разрушена. Сега манастирските килии са разположени поотделно и амфитеатрално сред цветя и дървета в хубава градина, тук и българските поклонници се радват на голямо гостоприемство. 
След завръщането на Дева Мария от посещението у Елисавета, „оказва се, че тя е непразна от Духа Светаго” (Мат. 1:1image. Праведният Йосиф, за да предпази Mариям от всякакви укори на околните, формално встъпил с нея в брак, взел я в своя дом – „и прие жена си”, гдето очаквала да се изпълни небесното обещание. Но обстоятелствата така се стекли, че това велико събитие не станало в Назарет, а в друг град, за който също било предсказано от пророците. Назарет обаче си остава свещен град за всички християни, понеже тук е бил отгледан и израстнал Спасителят. 
И сега в Назарет се сочи мястото, дето бил домът на праведния Йосиф и където е станало явното свето Благовестие. Св. царица Елена построила над дома на Светото Семейство първата тук християнска църква, която била често разрушавана. От тоя дом са запазени три стаи във вид на пещери, изсечени и издълбани в мек варовник. В тия подземни помещения се сочи, къде е била работилницата на дърводелеца Йосиф, комуто Младенецът Иисус помагал. 
В малкото градче Назарет, сред райска котловина, продължавала да живее Дева Mария — линията на Стария Завет, след завръщането от бягството в Египет. 
Назарет се намира на разстояние 140 км северно от Иерусалим, почти в средата на Галилея. Около въпроса за историята и древността на този галилейски град в последно време се повдигна доста голям спор от американеца Вилиан Бениамин Шмид, немеца Артур Древс и др. Те твърдят, че в началото на християнската ера тоя град не е съществувал. Като основание привеждат обстоятелството, че за него не се споменава нито в Стария Завет, нито у Йосиф Флавий, нито в Талмуда. Обаче както историческите, тъй и археологическите данни не са в полза на това твърдение. Премълчаването не е още доказателство. 
Не е нито странно, нито необикновено, че Назарет не се споменава в Стария Завет и у Йосиф Флавий. Това е лесно обяснимо, като се знае, че тоя град в древно време е бил незначително селище без всякаква бележитост, или пък нито е бил място, свързано с някакви важни събития. Напротив, дори в очите на апостолите, Назарет е бил незначително селище, от което не може да излезе нещо бележито. 
Що се касае до Талмуда, погрешно е да се твърди, че тук не се споменава името на гр. Назарет. В трактата Санхедър (43, а) буквално се казва: „В навечерието на празника Пасха Иисус от Назарет беше повесен…” 
Едно от много важните доказателства, че Назарет е стар град и че той бил известен като населено място още преди християнската ера, е съществуването и до днес на назаретската чешма, известна под името „Извор на св. Дева Мария” или „Мариин извор”, който е най-силният и пълноводен в цялата котловина. Той никога не пресъхва и водата му е приятна за пиене. В апокрифното евангелие на Иаков се говори, че св. Дева Мария първоначално при тоя извор получила своето благовестие. Тук тя идвала да си налива вода. Отпосле светата Майка идвала с Младенеца Иисус при тоя извор. Той и досега си остава най-важната градска чешма, която главно задоволява назаретчани с вода. 
Много естествено е, че за лишената от много извори Палестина там, където има постоянна изворна вода, ще има и заселище, заделеното място от хора. Така че „Изворът Дева Мария” както днес, тъй и в далечното минало е задоволявал нуждата от вода на първите назаретски заселници. 
Освен археологични данни, получени в последно време, за старинността на Назарет имаме и исторически сведения. Например в една иудейска елегия (плачевна песен) на Елеазар Калир, почиваща на стар мидраж, името на Назарет се споменава като свещеническо място. Тоя град е бил един вид станция на свещениците, които се отправяли за иерусалимския храм, когато им идвала чредата за служене. 
Наистина, свещен град е Назарет, в който има толкова свети места, свързани с живота на пречистата Дева Мария и нейния Божествен Син. Справедливо тоя град се нарича божествен, изпъстрен с множество църкви, манастири, църковни заведения, приюти, болници и пр. — живи паметници за живота и делото на Чудния Пророк от Назарет и на Светото Семейство. Но изпълнението на назаретското благовестие станало в друг град — във Витлеем. 
Цяла Галилея, където живеели Дева Мария и Йосиф, и пу на юг 
Самария и Иудея принадлежали към римската империя като заробени страни. По това време римски император бил Август. Той издал заповед — да се направи преброяване по цялата му земя (Лук. 2:1). Такива народни преброявания били известни и в древно време. Те служили тогава, както и днес, за постигане на две цели: първо, да се узнае броят на годните за носене на оръжие и второ, да се определи всеки, колко данък може да плаща на царската хазна, според имуществото си и богатството което притежавал. Затова всеки бил длъжен да отиде в родното си място, откъдето произхождал, за да бъде преброен и да посочи материалното си състояние. Тъй като Йосиф водел своето родословие от цар Давид, то, за да „запише” името си, трябвало да отиде във Витлеем, родния град на неговия велик царствен прадядо. Без да гледа на дългия и труден път, Йосиф решил да вземе със себе си Мария, която също произхождала от Давидовия род и не могла да не желае да посети родината на своите славни праотци, особено сега, когато наближавало времето за раждането на Сина Давидов. Това преброяване (Census) се отнася към зимата на 749 г. от основаването на Рим. То е било „първо, когато Кириний управляваше Сирия” (Лук. 2:2). Такива преброявания са ставали на всеки 14 години, както за римските граждани, така и за разните провинции. И евангелист Лука правилно отбелязва, че то било първо във времето на Кириний, т. е. според официалните римски документи, когато сенаторът Сулпиций Квириналий бил легат на Сирия, а Сатурний — римски прокуратор в Палестина. 
С голяма радост двамата назаре тски пътници стигнали до пред градието на Витлеем при една странноприемница, където смя- тали да пренощуват. Когато се отбили тук, оказало се, че тя била препълнена от народ, дошъл от разни краища, за да се запише, и нямало място. Тогава Светото Семейство, за да има някакъв подслон и се предпази от настъпилия нощен хлад, решило да се приюти за нощуване в принадлежащата към странноприемницата пещера, която служила и за прибиране на домашни животни. И тук, в тая бедна обстановка, се родил Царят на света — Спасителят Христос. 
Светът нищо не е знаел за случилото се. Изморен от нескончаематазлоба на деня и от грижи, робският палестински народ бил потънал в дълбок сън. Не спали още само няколко бедни и простодушни пастири от съседните села, които пазели подред повереното им стадо от вълци и разбойници. Наоколо царувала мъртва тишина, нарушавана от време на време от слабото блеене на овците. Във висините се разстилало безоблачно небе, изпъстрено с чудни ясноблестящи звезди, които безмълвно гледали от небесния свод, тъй както преди около хиляда години на това място, по същите тия полета, пасял своето стадо царственият Давид. „И ето, яви се пред тях (пастирите) Ангел Господен, и слава Господня ги осия; и се изплашиха твърде много. И рече им Ангелът: не бойте се: ето, благовестя ви голяма радост, която ще бъде за всички човеци; защото днес ви се роди в града Давидов Спасител, Който е Христос Господ; и ето ви белег: ще намерите Младенеца повит, лежащ в ясли. И внезапно се яви с ангела многобройно войнство небесно, което хвалеше Бога и казваше: слава във висините Богу, и на земята мир, между човеците благоволение” (Лук. 2:9-14). 
Когато ангелският хор замлъкнал, пастирите учудени от всичко, което видели и чули, отново дошли на себе си, веднага решили да отидат във Витлеем, за да видят какво се е случило там и какво е това, за което им било възвестено. По пътя за Витлеем в предградието те открили странноприемницата и в принадлежащата към нея пещера „намериха Мариам и Йосифа, и Младенеца да лежи в яслите» (Лук. 2:16) — точно тъй, както им било благовестено; те били първите поклонници на новородилия се Христос в пещерата на рождението. 
Тази пещера днес представлява богато украсена подземна църквица. Внея се влиза през два входа посредством 13-15 стъпала, които влизат надолу почти в правоъгъ лен подземен коридор 12.50 м. дълъг, 4 м. широк и 3 м. висок, цял изсечен в скала – това е пещерата на Св. Рождество. 
Самото място на рождението Христово се намира в източната страна на пещерата и представлява полукръгла, сводообразна ниша. Това място е означено със сребърна звезда, поставена тук на пода под олтарната маса на църквицата с надпис: „Hiс de virgine Maria Jesus Christus natus est”, което ще рече: „Тук се е родил Иисус Христос от дева Мария”. В това подземие се сочи и мястото на яслите. 
Не е известно колко време Светото Семейство е прекарало в бедната пещера, но може да се предполага, че околните хора от състрадание към младата майка и чудесния Младенец, за когото и разказвали пастирите, не закъснели да намерят по-удобно помещение или в самата странноприемница или в някой частен дом във Витлеем. Там на осмия ден, в изпълнение на закона „дадоха му името Иисус, наречено от Ангела”. „А когато се изпълниха дните на нейното очистване според закона Моисеев (Лев. 1:4), донесоха Го в Иерусалим, за да Го представят пред Господа” в храма (Лук. 2:22). Тук той бил приет от праведния Симеон: „Той Го прегърна”, а пророчица Ана, като видя Светия Младенец, „славеше Господа и говореше за Него на всички, които очакваха избавление в Иерусалим” (Лук. 2:3image
След настаняването на Светото Семейство във Витлеем, то останало да живее известно време тук под беден покрив и в неизвестност. Между това вестта за раждането на Месия почва все повече и повече да се разпространява и стига и в по-далечни предели; още повече, че за нея възвестила и самата природа с необикновеното появяване на небесната звезда. 
В халдейската земя, между реките Тигър и Ефрат, имало прочути мъдреци, които се занимавали с научно наблюдение на небесните светила и се славили със своите предсказания за предстоящи свето вни събития във връзка със ста нали необикновени небесни явле ния в звездния свят. Всяко появя ване на нова звезда, според тяхно то учение, свидетелства за появата на някакъв велик човек на земята, чиито живот и подвизи ще имат голямо влияние в съдбата на народите. Затова новата звезда, която мъдреците видели, предизвикала у тях твърде голям интерес. Освен това те, като прочути мъдреци, не са могли да не знаят за вярването на мнозина, които очаквали скорошното идване в света на някакъв необикновен тайнствен цар и че той щял да се яви в малката Иудея. 
Множество писмени документи и нови разкопки ни доставят удивително точен материал за всеобщността на тия очаквания; те ни говорят също за астрономически наблюдения от преди хилядолетия в разни страни. При това положение много естествено е, щото мъдреците от Изток, които видели необикновената звезда, възвестяваща раждането на Месия, да се отправят за главния град на Иудея – Иерусалим и да питат: „Де е родилият се цар Иудейски? Защото видяхме звездата Му на изток и дойдохме да Му се поклоним” (Мат. 2:2). 
От най-древно време се е задавал въпросът, каква е била тази звезда? Че тук се касае за необикновено небесно явление, в това библейският текст не оставя никакво съмнение. За небесните явления компетентни са астрономите, от тях можем да очакваме отговор и разяснения, които да отговарят на днешните познания на науката. Ако приемем, че това е било неочаквано светло проблясване на небесния свод, то в такъв случай са възможни две обяснения, а именно: Витлеемската звезда е била или някаква комета, или ново звездно съчетание (конюнкция), като изключим обикновеното явление на падащи звезди. 
Такива предположения са известни още от най-древно време. Ето какво пише например църковният писател, големият мистик и екзегет Ориген, живял в края на II и началото на III в. сл. Хр. в Александрия: „Аз съм на мнение, че звездата, която забелязали мъдреците от Изток, е била нова звезда, която няма нищо общо със звездите, що често се явяват като запалени по небесния свод в пространството”. 
Археологични разкопки и находки на писмени паметници доставиха в последно време удивително точни материали върху подобни астрономически явления в миналите столетия. Сега имаме множество записки и наблюдения от гърци, римляни, вавилонци, египтяни и китайци, в които необикновените астрономически явления се свързват с важни исторически събития. 
Особено интересни са наблюденията на Кеплер. Няколко дни преди празника Рождество Христово, на 17 декември 1603 г., големият математик и дворцов астроном Иохан Кеплер през нощта на тоя ден седи високо на своята наблюдателница в Хратшин край Прага и наблюдава със своя скромен далекоглед приближаването на две планети. Астрономите наричат такова явление конюнкция (съчетание), когато две небесни тела се намират върху един и същ градус небесна дължина. Понякога тия две планети така се приближават една до друга, че изглеждат като голяма, силно светяща звезда. През тази нощ на 17 декември 1603 г., планетите Сатурн и Юпитер един вид си дали среща в съзвездието Риба. 
При неколкократните пресмятания на своите астрономически отбелязвания Кеплер случайно попаднал на едно съобщение от иудейския учен писател Абарбанел. То съдържа намек, който упражнил впоследствие голямо влияние, тъй като иудейските астролози при подобно положение на планетите Сатурн и Юпитер, т. е. при тяхната конюнкция в съзвездието Риба, обясняват раждането на Месия. По-късно Кеплер открива, че това също съчетание на двете планети станало по време на раждането Христово. 
Задава се и друг въпрос: защо е трябвало мъдреците от Изток да пътуват за Палестина и там да се осведомят за причините на необикновеното явление, което наблюдавали? — Защото, според тогавашните астрономически схващания, тяхното видение означавало появата на могъщ цар на запад от Халдея, където е Палестина. Те искали лично да преживеят станалото и със собствените си очи да се уверят в истинността му. И наистина, те тръгнали за Витлеем, виждайки звездата пред себе си, тъй както св. евангелист Матей разказва: „И ето, звездата, която бяха видели на изток (в тяхната източна страна), вървеше пред тях…” (2:9). Те много се зарадвали, понеже тя грейнала точно над къщата, дето бил Младенецът. Евангелист Матей казва, че те влезли в къща (2:11), защото сигурно Светото Семейство се преместило от пещерата в някоя къща във Витлеем, както споменахме. След като се поклонили на Младенеца и Му принесли своите дарове, те не се върнали в Иерусалим, а, според полученото откровение на сън, се завърнали в страната си, за да не би цар Ирод да узнае от тях где се намира Младенецът и да Го погуби. 
Всяка година милиони човеци по света слушат историята за мъдреците от Изток и за Витлеемската звезда, която е неразделен символ на Рождество Христово и която виждаме от най-древно време до днес изобразена на разни паметници и художествени произведения. Всичко това потвърждава историческата истина за раждането на Господа Иисуса Христа във Витлеем във времето на Римския император Август (27 г. пр. Хр. до 14 г. сл. Хр.). 
_____________________________ 
*Публикувано в Духовна култура, 1964, кн. 1, с. 18-22.



Гласувай:
7



1. martosblack - той е хибрид,
18.10.2011 21:44
като нас!
цитирай
2. hadzapi - В книгата на Менли Хол
25.10.2011 16:01
"Енциклопедическо изложение на херметическата, масонската, розенкройцерската и т.н. символика", четох тези дни за сравняване на раждането на Питагор данните за него с тези относно Исус Христос, - в един регион, пак така с предизвестие за раждането и на двамата, пак така със Светия Дух и др.

Както и на много други места има податки за един мит или действителност за идването (раждането) във физически тела на просветени мъдреци.

Като обобщение правя, че всяка епоха си има своите големи Мъдри Духове, слезли на Земята (а и това е по всяка вероятност според мен различни физически идвания на Духове от едно Колективно Съзнание, от една духовна линия и реалност и каквото там да приемем, че се нарича) и които оставят своите учения, дават пример със своя живот и водят еволюционната спирала натам, накъдето е според Плана на Творящото Единно Начало за тази плоскост на Съзиданието, на тази Вселена, но за жалост повечето учения стават религия, която се изражда най-често до фанатизъм и се стига до кървави религиозни войни за това кое е по право - нашето или вашето вярване, без да се задълбочи човечеството, че всичко е Едно, от едно място идва философията и мъдростта, а ние делим и делим... :)
цитирай
3. horos - Съгласен съм отчасти.
25.10.2011 19:05
Питагор е едно от имената на Христос - Бате Хор.
39) ПИФАГОР, «античный» философ и математик, якобы VI век до н. э.;
Фоменко и Носовски го дават като един от дубликатите на Христос.

http://horos.blog.bg/history/2011/10/09/v-tyrsene-na-hristos.832124
цитирай
4. hadzapi - Единна енергийна субстанция.
26.10.2011 22:07
Христовото съзнание, може би е или на Гаракитката ни като съзнание, или на Вселената ни. Христосъзнанието все пак се залага и в Урантия, Синът Създател на нашата Локална Вселена, а сега ни е според тази книга и Планетарен Логос или Княз, зависи от интерпретациите. :)
цитирай
5. horos - "Синът Създател на нашата Локална Вселена!?"
26.10.2011 22:26
Синът не е създател на нищо в тази вселена. Той е пленник тук и Урания е тази, която създава видимия свят по подобие на бащиния им. Урания е негова сестра там, тук в този свят го ражда, а в бъдеще ще е съпругата му. Тяхното дете ще е нова вселена. Прочети Драмите на ТОД, там всичко е обяснено много подробно. Книгата Урантия е една голяма боза.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: horos
Категория: История
Прочетен: 1663152
Постинги: 275
Коментари: 691
Гласове: 1502
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930