Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.05.2011 13:55 - Иван Рилски в Библията
Автор: horos Категория: История   
Прочетен: 2025 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 11.05.2011 14:46


“А когато те си отиваха, Иисус почна да говори народу за Иоана: какво излязохте в пустинята да видите? Тръстика ли, люлеена от вятъра?
Но какво излязохте да видите? Човек ли, облечен в меки дрехи? Ето, ония, които носят меки дрехи, са в царските палати.
Но какво тогава излязохте да видите? Пророк ли? Да, казвам ви, и повече от пророк.
Защото този е, за когото е писано: "ето, Аз пращам пред лицето Ти Моя Ангел, който ще приготви Твоя път пред Тебе".
Истина ви казвам: между родените от жени не се е явил по-голям от Иоана Кръстителя; ала по-малкият в царството небесно е по-голям от него.
А от дните на Иоана Кръстителя до сега царството небесно бива насилвано, и насилници го грабят;
защото всички пророци и законът бяха пророкували до Иоана.
И ако искате да приемете, той е Илия, който има да дойде:
който има уши да слуша, нека слуша!”

Матея 11:7-15

През вековете името на Иван Рилски не е преставало да бъде една загадка за много негови изследователи. Реших да погледна на този български светец през призмата на новата хронология и резултатът беше доста впечатляващ. Ако човек се зарови по-обстойно в неговия образ не може да не го подразнят приликите с някои библейски персонажи от Стария и Новия завет. Става въпрос за пророк Илия, от Книги ІІІ и ІV Царства и Иоан Кръстител. До нас са достигнали само няколко жития за Рилския светец и много устни предания и легенди. Първото му житие се приема от учените, че е написано не по-късно от 1183 г. То се нарича “Народно” или “Безименно” и е изградено на друго, по-старо описание за живота му , което за съжаление не е достигнало до нас. Според мен тези жития са късни църковни произведения от ХVІ, ХVІІ век, написани с цел да хвърлят едно допълнително було на реалните исторически събития. Така в “старата” Библия са се появили дубликатите на българския светец, като еврейските персонажи Илия и Иоан Кръстител. Тук ще се опитам да направя паралели в живота и на тримата, за да можем да съберем колкото се може повече подробностти за личността на Иван Рилски.

В Рилския край, където най-много се е подвизавал светецът, са записани интересни легенди за него. В тях се смесват мотиви от живота на Свети Илия и Иван Рилски. Още Неофит Рилски (“За св. Алия, и пророк Елисей”)  споменава за съществуването на този култ. По-късно през 1939 г. и Юрдан Трифонов (Македонски преглед, г. ХІ (1939), кн. 3 и 4, стр. 77 – 112.) съобщава за една твърде интересна легенда, в която се бъркат двамата светци:

“Легенда за св. Алия от с. Старо Осеново, Горноджумайско

Свети Алия бил говедарче от с. Бараково. Еднъж господарят му го пратил да докара една крава, която била отвъд Струма. Реката била придошла, но момчето хвърлило абичката си върху водата и на нея преминало. Господарят разбрал, че то е божествено. Наскоро то си поръчало хака (заплатата), но не щяло пари, а поискало шарено теле. Чорбаджията отначало се зарадвал, загдето момчето не му иска пари, но после се попишманил (разкаял) и накарал селяните да го гонят. Момчето избягало към Царев връх, а оттам към Рила. Там имало и сега тюлбе (гробница), но разказвачът не знаеше къде е точно, защото не бил ходил по онези места.”

Ето и подобен сюжет в живота на пророк Илия, описан в Стария завет:

“В онова време, когато Господ щеше да възнесе Илия на небето във вихрушка, Илия с Елисей идеше от Галгал. И каза Илия на Елисея: остани тука, защото Господ ме праща във Ветил. Но Елисей каза: жив Господ и жива ти душа! Няма да те оставя. И отидоха във Ветил. И излязоха при Елисея синовете пророчески, които бяха във Ветил, и му казаха: знаеш ли, че днес Господ ще възнесе твоя господар над главата ти? Той отговори: и аз зная, мълчете. И каза му Илия: Елисее, остани тука, защото Господ ме праща в Иерихон. А той рече: жив Господ и жива ти душа! Няма да те оставя. И дойдоха в Иерихон. Тогава се приближиха до Елисея синовете пророчески, които бяха в Иерихон, и му казаха: знаеш ли, че днес Господ взима твоя господар и ще го възнесе над главата ти? Той отговори: и аз зная, мълчете. 
И каза му Илия: остани тука, защото Господ ме праща на Иордан. И той каза: жив Господ и жива ти душа! Няма да те оставя. И тръгнаха двамата.
Петдесет души от синовете пророчески тръгнаха и се спряха надалеч срещу тях, а те двамата стояха при Иордан. И взе Илия кожуха си, сви го и удари с него по водата, и тя се раздели на тъй и на тъй, и преминаха двамата по сухо.
Когато преминаха, Илия каза на Елисея: искай, каквото желаеш да ти направя, преди да бъда взет от тебе. Елисей отговори: духът, който е в тебе, да бъде двойно върху мене. А той каза: мъчно нещо искаш; ако видиш, как ще бъда взет от тебе, тъй ще ти бъде; ако ли не видиш, няма да бъде.
Както вървяха и се разговаряха по пътя, изведнъж се яви огнена колесница, и огнени коне, и ги раздвоиха един от други, и Илия се понесе във вихрушка към небето. А Елисей гледаше и извика: отче мой, отче мой, колесница на Израиля и негова конница! И вече го не видя. И хвана дрехите си, та ги раздра на две. И вдигна той на Илия кожуха, който бе паднал от него, па се върна и се спря край брега на Иордан; взе на Илия кожуха, който бе паднал от него, удари с него по водата, и каза: де е Господ, Бог Илиев - Самият Той? И удари по водата, и тя се раздели на тъй и на тъй, и Елисей премина.
И видяха го отдалеч синовете пророчески, които бяха в Иерихон, и казаха: Илиевият дух слезе върху Елисея. И излязоха насреща му, поклониха му се доземи и му казаха: ето, у нас, твоите раби, има петдесет души силни мъже; нека идат те да подирят господаря ти; може би, Дух Господен го е отнесъл и го е хвърлил на някоя планина, или в някой дол. А той каза: недейте праща.”

Свети Иван много често е бил наричан Алия (Илия) от населението на Рилския край и Софийско. Ако не е било затвъдено силно убеждението за “старостта” на Стария завет, навярно и други изследователи биха стигнали до моите изводи. 
Нека сега да направя още паралели за живота на Пророк Илия, с този на Св. Иван Рилски.

“И (пророк) Илия Тесвитец, от галаадските жители, каза на Ахава: жив Господ, Бог Израилев, пред Когото стоя! През тия години няма да има нито роса, нито дъжд, освен по моя дума.”
ІІІ ЦАР. 17:1

Как Свети Иван Рилски се е превърнал в пророк Илия Тесвитец? Името Илия идва от Ил – Бог, а Тесвитец (ТСВТЦ) е видоизменена форма на  думата Светец (СВТЦ). Така спокойно може да наричаме пророка Божествения светец.

“И  биде слово Господне към него: тръгни оттук, обърни се на изток и се скрий при поток Хорат, който е срещу Иордан; от тоя поток ще пиеш, а на враните съм заповядал да те хранят там.
И той отиде и стори според словото Господне; отиде и остана при поток Хорат, който е срещу Иордан.

И враните му донасяха хляб и месо сутрин, хляб и месо вечер; а пиеше от потока.” 

17:2-6

Ако погледнете на картата на България, къде са съсредоточени най-много манастири, то ще видите, че те са на три места - Софийска област, Търновско и Пловдивско с Пазарджишко. Тук трябва да търсим и средищата на зараждащото се християнство през Средновековието. Легендите за Иван Рилски са концентрирани в Рилския край и Софийско. Но в Библията виждаме, че той е бил и в Търновско, по поречието на река Янтра. Река Хорат (НRT) тук е река Янтра (НТР), която е срещу Иордан (Дунав). Пещерите по поречието на реката са приютявали не един монах, а знаем, че и тук е бил центърът на Исихазма през Средновековието.

Да продължим да следваме пътя на Светеца:

“След няколко време потокът пресъхна, понеже нямаше дъжд за земята. И биде слово Господне към него: Стани, иди в Сарепта Сидонска и остани там; Аз заповядах на една вдодица жена да те храни. И стана той, та отиде в Сарепта. Когато дойде до градските порти, ето, там една вдовица жена събира дърва...”    
17:7-10

От река Янтра, светецът отива в Сарепта Сидонска. Сидон е Дубровник в Далмация. В Средновековието до днешния град Сплит е бил град Зара. Навяно това е град Сарепта. Тук остава при вдовицата известно време, където прави чудесата с брашното в делвата и маслото в гърнето и съживяването на сина. Характерното за светците от онова време са чудесата. Те са обграждали като ореол образа им в представите на народа. Не може да не ви направи впечатление вечното преследване на светеца. От поречието на Искър, бяга на изток към Янтра, оттам в гр. Сплит в Хърватско и накрая идва в Самария (Сирмиум, Сремска Митровица).

“След като се изминаха много дни, биде слово Господне към Илия в третата година: иди и се яви на Ахава, и Аз ще дам дъжд на земята. Илия отиде да се яви на Ахава. А в Самария имаше голям глад. И Ахава повика Авдия, началник на двореца. Авдий пък беше човек твърде богобоязлив: когато Иезавел изтребваше пророците Господни, Авдий взе сто пророка и ги скри в пещери, по петдесет човека, и ги храни с хляб и вода. И Ахав каза на Авдия: тръгни по земята, по всички водни извори и по всички  потоци по земята, дано нейде намерим трева, за да прехраним конете и мъските и да се не лишим от добитъка. И те разделиха помежду си земята, за да я обходят: Ахав тръгна отделно по един път, а Авдий тръгна отделно по друг път. Когато Авдий вървеше по пътя, ето насреща му иде Илия. Той го позна, падна ничком и каза: ти ли си, господарю мой Илия? Оня му отговори: аз съм; иди кажи на господаря си: Илия е тук. Той каза: какво съм виновен, че предаваш своя раб в ръцете на Ахава, за да ме убие? Жив Господ, Бог твой! Няма нито един народ и царство, където да не е пращал господарят ми да те търси; и когато му казваха, че те няма, той вземаше клетва от онова царство и народ, че те не са могли да те намерят; а ти сега казваш: иди кажи на господаря си: Илия е тук. Когато аз си ида от тебе, Дух Господен ще те отнесе, не зная къде; и ако отида да обадя на Ахава, и той не те намери, ще ме убие; а раб ти е богобоязлив от младини. Нима не е казано на моя господар, какво аз направих, когато Иезавел избиваше Господните пророци, как скривах в пещери сто Господни пророци, по петдесет души, и ги хранех с хляб и вода?

А сега казваш: иди кажи на твоя господар: Илия е тук; той ще ме убие. Тогава Илия каза: жив Господ Саваот, пред Когото стоя! Днес ще му се явя!

Авдий отиде да посрещне Ахава и да му обади. И Ахав отиде да посрещне Илия. Щом Ахав видя Илия, рече му: ти ли си, който смущаваш Израиля?

Илия му отговори: не аз смущавам Израиля, а ти и бащиният ти дом, понеже презряхте Господните заповеди и вървите по Вааловци; сега прати и събери при мене цял Израил на планина Кармил, и четиристотинте и петдесетте Ваалови пророци и четиристотинте дъбравни пророци, които се хранят от трапезата на Иезавел. И Ахав прати до всички Израилеви синове и събра всички пророци на планина Кармил. Тогава Илия пристъпи към целия народ и каза: още ли ще куцате на две колена? Ако Господ е Бог, вървете след Него; ако ли Ваал – вървете след него. А народът му не отговори ни дума. И рече Илия на народа: само аз останах пророк Господен, а Ваалови пророци има четиристотин и петдесет души (и четиристотин дъбравни пророци); нека ни дадат две телета и нека си изберат едно теле, и да го разсекат и положат върху дърва, но огън да не подклаждат; аз пък ще приготвя другото теле и ще го положа върху дърва, и огън няма да подклаждам; тогава призовете вие името на вашия бог, аз пък ще призова името на Господа, моя Бог. Оня Бог, Който отговори чрез огън, Той е Бог. И целият народ отговори и каза: добре! (нека бъде тъй.) И рече Илия на Вааловите пророци: изберете си едно теле и го пригответе вие по-напред, понеже сте много; и призовете името на вашия бог, но огън не подклаждайте. И те взеха телето, което им бе дадено, приготвиха го и призоваваха името на Ваала от утринта до пладне, думайки: Ваале, чуй ни! Ала нямаше ни глас, ни отговор. И те скачаха пред жертвеника, който бяха направили. По пладне Илия начена да им се присмива и казваше: викайте по-високо, защото той е бог; може би се е замислил, или е зает с нещо, или е на път, а може би и спи, - тъй ще се събуди! И те почнаха да викат високо и по обичая си да се бодят с ножове и копия, тъй че кръв течеше по тях. Пладне мина, а те все още вилнееха тъкмо до вечерното жертвоприношение; ала не се чу ни глас, ни отговор, нито слух. (Тогава Илия Тесвитец рече на Вааловите пророци: сега се дръпнете вие, та и аз да извърша своето жертвоприношение. Те се дръпнаха и замълчаха.)  Тогава Илия рече на целия народ: приближете се до мене. И всичкият народ се приближи до него. Той въздигна пак срутения жертвеник Господен. И взе Илия дванайсет камъка, тъкмо колко са колената на синовете на Иакова, комуто Господ бе казал тъй: Израил ще бъде твоето име. И съгради от тия камъни жертвеник  в името на Господа, и около жертвеника направи окоп, който побираше две сати зърна, и тури дърва (върху жертвеника), разсече телето, положи го върху дървата и каза: напълнете четири ведра вода и изливайте върху всеизгаряната жертва и дървата. (И направиха тъй.) После каза: повторете. И те повториха. И рече: направете същото трети път. И те потретиха. И водата се разля около жертвеника, а окопът се напълни с вода. Когато принасяха вечерната жертва, пророк Илия се приближи (извика към небето) и каза: Господи, Боже Авраамов, Исааков и Израилев! (Чуй ме, Господи, чуй ме днес в огъня!) Нека познаят днес (тия човеци), че Ти един си Бог у Израиля, и че аз съм Твой раб и извърших всичко по Твое слово. Чуй ме, Господи, чуй ме! Нека познае тоя народ, че Ти, Господи, си Бог и Ти ще обърнеш сърцето им (към Себе Си). И огън Господен падна и пояде всесъжение, дърва, камъни и пръст, и погълна водата, която беше в окопа. Като видя това, всичкият народ падна ничком и каза: Господ е Бог, Господ е Бог! Тогава Илия им рече: хванете Вааловите пророци, та ни един от тях да се не скрие. Хванаха ги, а Илия ги отведе при потока Кисон и там ги изкла. Илия рече на Ахава: иди, яж и пий, защото се чува шум от дъжд. Ахава отиде да яде и да пие, а Илия се изкачи на връх Кармил, наведе се към земята, тури лицето си между коленете и рече на слугата си: иди и погледни към морето. Той отиде, погледна и рече: нищо няма. Той каза: направи това седем пъти. На седмия път той каза: ето от морето се подига малко облаче, колкото човешка длан. Той рече: иди, кажи на Ахава: впрегни (колекницата си) и тръгвай, да не те свари дъждът. В това време небето потъмня от облаци и вятър, и заваля силен дъжд; Ахав пък седна в колесницата, (заплака) и тръгна за Израел. И ръката Господня беше върху Илия. Той препаса кръста си и тичаше пред Ахава до самия Израел.”

Виждате, че сушата е била на територията на Самарийското (Сръбското) царство, там, откъдето е избягял Илия и отишъл в Далмация. Кои са действащите лица тук? Царят на Самария Ахав (Констанс), неговата жена Иезавел З(С)В(Б)Л (Саломея СЛМ(Б), Авдий – началник на двореца и 450 от пророците на Ваал (Аполон) заедно с 400 дъбравни пророци. Основното действие се развива на планината Кармил (Хорбел, Рила), където се е състоял някакъв вид събор.

 Следва.




Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: horos
Категория: История
Прочетен: 1654957
Постинги: 275
Коментари: 691
Гласове: 1502
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031