Прочетен: 4290 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 22.04.2011 18:13
В книга “Страсти
Христовы” Гетсимания е наречена “село Гетсиманьево”. В славянската библия
думата “весь” означава “село”. Тя е поставена освен в упоменаване на
“отсрещното село” където учениците е трябвало да вземат жребеца, така и за
топонимът Гетсимания.
samstar-biblio.ucoz.ru/load/14-1-0-17
В Евангелието на Матей, (гл. 26:36) където единственно е упомената Гетсимания, можем да прочетем следното:
«И гла оучеником своим: сядете тоу, дондеже шедъ (и) помолия ся тамо.»
За голямо съжаление, тук името Гетсимания отсъства. В другите Евангелия също я няма. В Марко е откъсната тази част, а в Лука не е упомената. В Иоан не се упоменава думата градина, а е написано «онъ полъ водоточи кедърьскы» Това е «на една поляна». Откъде тогава се е взела тази Гетсимания? Къде е това село Гетсиманьево в околностите на Иерусалим? Та в картата на Иерусалим, която се намира на края на Синодалната Библия Гетсиманската градина е дадена на 200-250 метра извън стените на града, но от селото няма и помен. Още нещо, което е много важно в изследването на тези събития, за което църквата винаги си е затваряла очите.
В апокрифното “Евангелие на Никодим”, познато ни и като “Деянията на Пилат” можем да прочетем следното:
“Тогава Пилат отвори вратите на съда, където той седеше, и изрече присъда срещу Исуса: “Еврейският род обвинява Исус, че иска царството, заради това аз произнесох смъртна присъда. Първо го вържете според царския закон и след това го окачете на кръста в градината, където го хванахте, и с него двама разбойници Димас и Цистас.”
Но в един друг превод на “Деянията на Пилат” – коптски ръкопис пише нещо по-различно. Ето какво отсъжда Пилат за Иисус:
5 Then Pilate commanded the veil to be drawn before the judgement-seat whereon he sat, and saith unto Jesus: Thy nation hath convicted thee (accused thee) as being a king: therefore have I decreed that thou shouldest first be scourged according to the law of the pious emperors, and thereafter hanged upon the cross in the garden wherein thou wast taken: and let Dysmas and Gestas the two malefactors be crucified with thee.
“Най-напред заповядвам да бъде бичуван според имперските закони и после да бъде разпнат на кръст на мястото, където е заловен, заедно с Димас и Цистас, двамата крадци, които бяха задържани с него...”
(Деянията на Пилат (Acta Pilati), ІХ л. 18, коптски ръкопис от 4 век, по оригинал цитиран от Юстин)
Какво разбираме от това евангелие?
Първо, че Иисус е бил разпънат там, където е хванат?!
И второ – той е бил заловен заедно с двамата разпънати с него “разбойници” Димас (Димо) и Цистас (Коста). Излиза, че тези двамата са били или негови телохранители, или сподвижници. Те са заловени заедно с Иисус в Гетсимания и там е трябвало да бъдат разпънати.
Щом е така, то Голгота трябва да е в село Гетсиманиево! Тук всички християнски духовници ще скочат, защото са ни набивали в главите векове наред, че връх Голгота е на запад от стените на Иерусалим, а Гетсимания точно в противоположната посока – на изток. Та това е нарисувано на всички библейски карти и се приема като даденост, върху която не трябва да се разсъждава.
Войните на Моисей - Аспарух в Дакия
Библията и българската история